Gårdagens ridpass - Onsdag.


Hoppträning med Gazpacho för Fredrik Jönsson.

Det blev en liten kortare uppvärmning än vanligt då gruppen innan var klara tidigare. Han kändes dock varm & mjuk redan från början så där hade jag tur! Värmde upp i förvänd galopp, i högergaloppen hade han lätt för att byta över till vänster men i andra varvet var han mycket mer sammarbetsvillig. Så nu vet jag att vi måste jobba ännu mera på den förvända galoppen, tänker faktiskt göra det imorgon när jag trimmar i ridhuset.

Vi började sedan hoppa fram på några linjer, han kändes framme vid skänkeln & jag kunde reglera honom. Något felsprång blev det i början men sen satt alla anridningar. Han hoppade t.o.m. rätt i 2-kombin. Var nästan helt säker på att han skulle ta ett språng men vi fixade två med lite kämparglöd. Haha!

Till sist hoppade vi en bana på 15 hinder, kombin 2x från båda hållen.
Det svåraste var det att vi bara hade 4 hinder + kombin framme, att hoppa samma linjer & från olika håll är inte det lättaste att komma ihåg... MEN jag kommer fortfarande ihåg banan. Haha.

Distanserna mellan de olika hinderna var 21m & 27m.
Normala språng ska det bli 5 & 7.
MEN, Gaz är ju som han är... Landar en mil efter hindert & då blir det svårt att plocka ihop honom & han blir för lång med risk för att bli för låg.
Vi tog linjerna på 4 & 6 (nästan 5 på sista).
ILLA, med hjälpbom gick det men han vill helt enkelt hoppa långt.

Så det blir att träna, träna & träna med hjälpbommar för att korta honom.

Igenom hela banan så kändes han bra, han var framme för skänkeln, positiv & hade en bra bjudning. Han var pigg & alert, hade önskat att han varit lite mer "väntande" & försiktigare i sprången. Men det ska vi jobba på! Ska sträva efter en jämn rytm & balans banan igenom.

Jag är riktigt nöjd med Gaz, han har fått en nytändning i hoppningen igen.
Det gillas med STORA bokstäver.



Kommentarer
Postat av: Ingela

Skönt att hoppningen har lossnat igen! =)

2011-04-14 @ 22:42:59

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0