My story

Nu tycker jag det är dags att jag i detalj berättar min historia när det gäller hästar.

Jo det började så här...

Jag var relativg gammal när jag började rida, 8 år då jag tog över min storebrors ponny Skipper. Sveriges snällaste c-ponny som förut gick lektion på Lillhagens Ridklubb i Höllviken i Vellinge. Skipper är den ponny som lärt mig alla grunderna. Vi började tävla hoppning lite smått 2005. Första starten ägde rum i Malmö den 31 december 2004. Känns som igår.


Skabersjö juni 2005

Vi höll oss på LD - LC hela tiden då jag tävlade henne vilket glädjer mig idag. det var då jag lärde mig att det inte handlar om höjd eller rostter, men vi tog några placeringar här och var.

Vi insåg 2006 att det var dags att gå vidare till nästa nivå vilket skipper inte hade kapacitet för. Vi började leta häst. Vi hittade en c-ponny som kallades Hanning. En riktigt snygg häst som hoppade fantastikt! Han hoppa verkligen som en gud. Så vi tog hem honom på prov. Dock gick ingen som vi hade hoppats. Hanning var motstridig och slängde av mig så fort han fick chansen. Jag blev rädd så vi lämnade tillbaka honom och letade vidare. Vi såg då Lizzy, en ponny extremt lik Hanning. Hon var väldigt oriden men mamma såg något i hennes ögon. Vi gav oss på det igen. Jag kan ju inte säga att det klickade direkt men vi valde att köpa henne.


Lizzy och jag januari 2007

Efter ett års slit, kom vi ut på vår första tävling, LD - LC. Felfri båda klasserna. Nästatävling hoppade vi vår första LB, blev 3:a och vann stillbedömniungen. Vi höll oss på LB i ungeför 4 månader sedan debuterade vi LA felfri utanför placering. Under 2008 blev i bland annat 2:a i skånska mästerskapen, 2:a plats i Mountin Horse Ponny Cup (stilbedömning), vann allsvenskan div 1 tillsammans med Vellinge Häststortsförening, red finalen i Ponny cupen och debuterade MSV B med 4 fel.


DM 2008

2009 var året då vi började tävla på riktigt. Vi debuterade nationellt och fick mina första riktigt bra placeringar. Vi kom längre i markarbetet och hittade fler knappar att trycka på. Vi debuterade också MSV A (120cm). Högsta klassen som finns för c-ponny. Det var då jag insåg att det var jag som har tagit den oridna ponnyn för 29 000 från LC till MSV A.


Skabersjö 2009



Lizzy 2009 Trelleborg, 2:a MSV B

2010, som var mitt och Lizzys sista tävlings år tillsammans, var också det framgångsrikaste med längder. Placering på placering på placering. Vi var skånes 4:e framgångsrikaste ekipage i LA, fastän vi endast tävlade var 3 helg. Vi var ute på meteng och red derbyn. Underbara år. Det var under 2010 som vi nåde vår stösra framgång någonsin, vi kvalde till semifinal i globentävlingarna och gick två globen kval (MSV B+5), fyra respektiva 8 fel.


Hästhagen 2010


Frosta 2010


Stävie 2010

Stävie 2010

Trelleborg 2010, globengehäng

2009 betsämde vi oss också för att köpa storhäst. vi ville köpa en unghäst, inte bara för att du kan få en bättre häst för mindre pengar utan också för att jag lär mig något otoligt.

Vi åkte till högbo för att titta på hästar. Vi såg ett tiotal 3 åringar. Allihopa väldigt fina men vi fick upp ögonen för en speciell häst, Bejona A. Vi köpte henne. Tog hem henne och jobbet görjade direkt.

Bejona var inte direkt hästen vi trot. Hästen vi såg på löshoppningen var stabil med ett bra temprament. Hästen vi tog hem var het, motstridig och hade en förbananvärt mycket skit för sig.


Ett av Bejonas många galenheter. 2010

2010 började vi tävla trots hennes energi. Bejona var då 4 år. Men det gick galant. tävling efter tävling tog vi oss igenom utan probem. Vi tog oss en liten bitt varje månad dock inga jätte förendringar under hela året.


Vår förts tävling i malmö. 2010

Det är nu, under 2011 som vi tillsammana gör våra stora framsteg. Jag har nu en häst som går som en klocka under markarbetet och en grym hoppare. Nu återstår bara framtiden.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0