sammanfattning ! =)

Valde ut ett stycke av 3 st kommentarer som jag blev positivt överaskad över att få! Bra konstruktiv information som faktiskt helt härligt kan hjälpa mig. CRED till er! (& ni andra som kom med bra kommentarer).

"Hur blir han om du lättar lite ur sadeln mellan hinderna istället för att sitta ner? Det blir lite dragkamp mellan er... De hästar jag har haft som varit "pigga" har lugnat sig när jag mjuknat lite mellan hinderna framför allt på utebanor då man har lite yta att galoppera framåt på. Du har som jag, ett ganska drivande säte o man blir lite för stark ibland o då kan det vara bra att lätta lite ur sadeln för att lugna ner tempot lite!"

"superbra med bjudning, tror att du kommer lite långt bak i sadeln istället för ner, och då driver du på med sitsen istället, sen ser det ut som om du bromsar honom med överkroppens vikt istället för att ta en lite större förhållning."

"Testa att kanske stå lite lätt upp i stigbyglarna på långa galoppsträckor och sedan bara sjunka ner till hinderna, då kommer du ifrån lite dragkampen :)
och sen MÅSTE han lära sig att inte hoppa av alldeles för tidigt om han ska gå större klasser, även fast det är super att han är pigg och glad etc. :) Även i kombinationen är han för snabb och inte v'ntar ut hindret. Ridning är inte lätt, detta är inget klagomål utan bara mina spontana reaktioner då du har sagt du vill att han ska gå större klasser."

De här med dragkampen som jag & Gaz måste jag ta tag i. Allt jag gör påverkar honom & jag har just nu ett drivande säte som gör läget lite svårare. Har tagit tag i att jobba på mitt säte för att få bort denna drivande effekt men det kommer självklart ta ett tag till för att få bort den helt.

Tills dess ska jag testa & träna på att lätta mitt säte vid galoppsträckor. Förr ökade han iväg rejällt när jag det minsta lättade på sätet men det är så gott som borttränat nu. Så det ska vi absolut börja med, kan vi bara hitta den balansen så blir det toppen.

Något annat vi tränar på nu är att han ska bli känsligare & kvickare när det gäller att ta mina hjälper. Lydnad, lydnad & åter lydnad! Det blir bättre & bättre, men vi har MYCKET jobb kvar. Jag måste även bli tydligare i mina hjälper & signaler till honom, annars gör han som nu: Skiter i mig & tar tag i det själv.

Sen har vi det här att VÄNTA mig på, det tycker han är riktigit jobbigt! Haha! Det jobbar vi rejällt med, jag får inte släppa honom för tidigt. Jag måste ha is i magen & våga rida in till hindert, hitta bra avstånd & ge han tillstånd till att hoppa. Något som han tycker är lite jobbigt, men det måste bättras.

Återigen, tack för all respons.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0