svar.

Izabella Fundering.:
Hejsan, jag har en häst som är väldigt "tramsig" (rädd för allt) att rida ut med. Just nu har jag ett vanligt tredelat bett, min fråga är nu hon blir väldigt stark när jag rider ut och "drar iväg", vad skulle jag kunna testa för något annat bett?

Sv.
Svårt att säga när man inte sett hästen eller vet vilken utbildningsnivå både du & hästen befinner er på. Jag hade i ditt läge först testat ett rakttränsbett, lösa eller fasta ringar. Det är inte speciellt skarpt men på många hästar (bl.a. min Gaz) upplevs det som att man lättare kommer åt dem när de väl vill börja dra.

Så ta hjälp av någon som är kunnig om bett om du själv inte är det & testa er fram.
Jag rekomenderar som sagt; Rakt bett eller 3-delat tränsbett med platta (istället för vanlig droppe). Skulle båda dessa vara för snälla så kan du testa att spänna åt nosgrimman+snokremmen lite hårdare? Inte för hårt dock! Om det ändå inte fungerar kanske det är dags för ett mildare pelham, jaktkandar eller ett brandonbett?

Hoppas du fick lite hjälp på vägen!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0