täcken

Nu tänkte jag svara på vad mina hästar har för täcken på sig.

De går med dubbla vintertäcken året om.
Njaaa!

Jag täckar mina hästar så lite som möjligt,
de får inte frysa men absolut inte svettas eller koka.. haha.

Blacky har inget täcke, aldrig... Inte ens när det var som kallast i vinter behövde han täcke, det kallar jag bra päls! Dock har vi ett fleecetäcke till honom ifall han skulle bli svettig efter ett körpass eller om vi skulle duscha han när det är kallt.

Girlie, hon klipper vi på hösten men hennes päls växer ganska fort. Vid regn har vi regntäcke (logiskt) & när minusgraderna ökar lägger vi på vintertäcke, alternativ stalltäcke & ett regntäcke. På våren & sommaren går hon utan. Hon går egentligen utan så mycket som möjligt. Men när det regnar, även om hon har täcke så har hon tendens till att lätt frysa, imed åldern!

Gazpacho, När det är som kallast har han innetäcke+vintertäcke. Sen när det börjar bli varmare tar jag bort innetäcket. För att sedan växla ner till fodrat regntäcke & sist ofodrat regntäcke. Han går inte med täcke på sommaren eller när det är riktigt soligt & varmt ute. Men han är ju skimmel, så är det tävling på G så måste han tyvärr lida & gå med täcke någon dag.

Lite svårt att förklara vad varje häst har för täcke för det skiftar så mycket imed vind, blåst & snö/regn. Dock så försöker jag låta hästarna gå utan täcke nästan varje dag, någon timme iallafall. Under soltimmarna får de gärna sola sig lite, trots att det är vinter! D-vitaminen de får i sig om de går utan täcken är viktig.

Som de senaste dagarna, då har alla gått utan täcke ute.
I stallet har Gaz nu back on track nättäcke på sig.


Charmig bild från Ragge kurs 2009


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0