Täcken

Både jag och Jessica fick en fråga om vilka täcken vi använder och då tänkte jag börja med att svara på den så hänger Jessica på!

Jag är väl inget täck-freak direkt. Jag har bara täcke på Bejona för att hon är vit. Nja inte riktigt men nästan. Jag har ett mål med mna hästar och det är att hålla allt så naturligt som möjligt. Hästarna har inte valt att leva de liv dom gör och det gäller att vi försäker gottgöra dem på bästa möjliga sätt, ett sätt kan då vara att göra livet så likt de liv de igentligen skulle levt.

Men jag använder de gamla vanliga, vintertäcke på vinterna, regntäcke med foder på höst och vår, regntäcke utan foder när det regnar på sommaren och bomulls täcken vid bra väder på sommaren.

Lite närmare analys.

Vinter; Vi klipper våra hästar, de hästar som inte tävlar klipper vi bara kroppen inte huvud och ben, och de som tävlar,  första punkt mina, klipper vi helt. Inkluderat ben och huvud.
Klippta hästar klarar upp till 15 minus grader utan täcke innan de inte kan hålla värmen längre, dock gör det av men mycken energi som kan andvändas tilll ridning. Sedan tycker jag att om man väljer att ta hästens päls, måste man ge tillbaka den på något annat sätt, ett täcke.

Vår/höst; Vår och höst är de regnigaste perioderna under året. Vi har därför valt ett ha täcke på våra hästar för att hålla dem torra. Återigen tar det energi  hos hästen att hålla sig varm när den är blött.
Under dessa två årstiderna är det inte ovanligt att temperaturs skillnaden är stor från natt till dag.

Sommar; Hade jag valt hade ingan hästar behövt gå med täcken när det är 30 plus grader ute. Dock är det inte så enkelt, den varma luften drar med sig både odjur och ohyra. De fruktansvärda djuren kan ställa till det mycket för hästarna. Då kan det vara skönt att ha ett skydande typ på sig.
En annan viktig aspekt är skugga. Vi har endast skugga i en av våra 7 hagar, därför kan det bli väldigt varmt på hästarnas ryggar. Ett skydande tyg är räddaren i nöden. Glöm inte sätta flughättor på era hästar!
Sedan kommer vi till den delen som jag skäms över. Jag har en vit häst som älskar att rulla sig. Inte gillar, älskar! Det ända hon gör om dagarnaär att äta, rulla sig, äta, rulla sig, dricka och åter igen rulla sig. Och jag skäms faktikst över faktan över att jag har täcke för att hålla min häst vit. Var tog den naturliga livsstilen vägen? Testa ha en vit häst ute 24 timmar om dygnet en hel sommar utan täcke, så förstår ni vad jag menar. Varför tror ni jag fick färga min häst svans svart?

Jag hoppas det var ett bra svar på din fråga!

Kommentarer
Postat av: Mariam

Härligt med folk som tänker som dig! Läst inlägget över också och blev faktiskt positivt överraskad över att läsa om fler tävlingsfolk som vågar låta sina hästar vara hästar. Själv tycker jag att det är otroligt viktigt men det är det inte många tävlingsryttare som gör ;)

2011-04-22 @ 20:25:24
URL: http://stallrisebjar.blogg.se/
Postat av: Lina

Haha, färgade du hennes svans?! Hur då? Det måste du ju skriva mer om!

2011-04-22 @ 21:22:56

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0