Det var en gång...

... en liten flicka som behövde en ny häst.

Haha men fick en fråga om jag skulle kunna skriva lite om hur ni hittade henne, det ska jag fixa!
-
Det var april 2009 då jag och mamma bestämde att det inte blir några fler ponnyer. Jag hade växt några centimerter och en större häst började bli aktuellt. Jag kände mig redo för storhäst då Lizzy hade lärt mig så pass mycket. Fanns två alternativ, en äldre läromästare, eller en yngre gröning. Men som ni kanske har förstått blev det en yngre då fördelarna var fler. De största var att man kunde hitta en väldigt fin häst för små pengar och självklart lär man sig mer. För att inte prata om vad jag vill, jag vill inte köpa en häst som kan allt. Jag vill få återuppleva känslan "det här har jag gjort, ingen annan".
-
Det var bestämt. Det blir en treåring.
-
Varför vi valde Magdalena Lagerfeldt var egentligen en ren slump. Mamma hade letat rund på lita annonser och hittade en som verkade trevlig så vi åkte och tittade. Det var nämligen så att Peta i det läget hyrde in sig hos Magda så när vi var där träffade vi henne och kom överens om att hon skulle vissa hennes treåringar.
-
Närsta gång vi var där tittade vi på 7 hästar (om jag kommer ihåg). Alla löshoppades då ingen var inriden.
Där var många finna hästar, några hade 10 poängare på hoppningen på treårstestet. Men det var något speciellt med den nonchalanta skimmeln. Den som lekte sig över hindren. Den som galopperade aldeldes för snabbt och hoppade in så långt att avstånden blev korta. Den som sparkade bak o ut efter varje hinder. Dessutom den hästen som billagast.
Vi åkte dit igen och tittade på henne och bästämmde, henne ska vi ha. Innan vi tog hem henne bad vi få fixat att hon var uppsutten. Alltså hade haft sadel och ryttare och skrittat och travat. Men sedan tog vi hem henne och hela mitt och henne äventyr hade börjat.
-
Nu i efterhand kan man dra lite slutsater.
-
*Vi köpte en häst som vi viste var bra, men kunda aldrig förställa oss så här bra.
*Man ska inte förblindas för mycket av priset. Den lite biligare häten kan oxå vara den bästa.
*Lizzy gav mig så pass mycket att övergången till storhäst inte blev något problem.
*Man får inte samma krav på att lyckas när man rider en ung häst än en äldre häst som gjort de mesta.
*Man lär känna sin häst ut och innan eftersom man själv formar den från början.




/Linnea Ohm


Kommentarer
Postat av: Anonym

Berätta vad Jon kosta?? Kan du inte visa ngn film från löshopp när du köpte el liknande???????

2011-07-07 @ 20:11:18
Postat av: Sandra

Förstår dig precis! Har precis själv köpt en 3-årig storhäst med riktigt fin stam som känns lovande för framtiden. och visst är det en häftig känsla när det går bra att "detta har vi gjort tillsammans"? :)

2011-07-07 @ 21:58:24

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0