Gazpacho

Gazpacho. f. 2001 e. Gazpon u. Ambrosia xx
Svenskt halvblod/Engelskt Fullblod.
Skimmel, född mörkbrun. Valack, 165 cm (ska mäta om han snart)

Jag har haft Gazpacho i min ägo sedan 5 augusti 2008.

När jag köpte han hade han gått 90 cm, klubbtävling & LB i dressyr med godkända resultat. Han va såkallat "aldrig skadad."  Men när jag haft han i ungefär ett halvår fick jag reda på att han inte blivit riden på flera år pga. kissing spines. Kissing spines är när ryggkotorna går ihop & skaver.

Ägaren hade "glömt" att berätta detta, hon tyckte inte det var något viktigt.

Jag satt i alla fall igång honom & började om så att han skulle få en bra grundutbildning, han kunde nämligen inte höger galopp. Mycket träning i branta backar & mycket lydnad från marken behövde han. Hans utbildning fortsätter fortfarande, vi går sakta men säkert framåt. Han är en helt annan häst än den han var första gången jag såg han. Man kan lita på han, han är alltid villig att lära sig nya saker. Dock är han en envis häst, ibland passar det inte han & han har ju sina egna idéer.

Jag tävlar ännsålänge 110 med honom, vi kämpar efter att bli stabila i 110 för att sedan kunna gå över till 120cm. Vi tränar banor på upp till 130 & jobbar mycket på hans styrka & koordination för tillfället.

Tillsammans har vi en 3:e placering i LB:2 på 64,48 % & detta på endast 4 starter. Nu låter jag min mamma tävla honom i dressyren, de har tävlat tillsammans sen hösten 2009. 





Kommentarer
Postat av: nicole

sv: då blir det totalt 410 kr eftersom frakt ej ingår.

2011-03-20 @ 15:48:06
URL: http://saljerhastsaker.blogg.se/
Postat av: Emmah

Halloj, snygg blogg ni skaffat, tråkigt med alla negativa och elaka kommentarer du skrev om. folk är bara för mkt, tyvärr är hästvärlden sådan.



Modigt av dig att berätta att din häst har Kissing spines, många som inte vet vad det är helt och hållet. men jag kan säga att jag vet verkligen vad det är, som jag berättat för dig jessica lite snabbt om då jag fick avliva min fina häst pga detta.



du har otrolig tur att din häst inte märker något av sin Kissing spines , då det alltid blir mycket värre när de får vila en dag eller verkligen en längre period.

tråkigt med Kissing spines, dock är det väldigt varnligt. folk som inte vet vad det är eller vad det innebär eller hur pass farligt/skadligt det kan vara.

DOCK vissa hästar som har Kissing spines, visar ej någon smärta av det och funkar hur bra som helst ibalnd till och med utan att ägaren vet att hästen har det.



jätte fin blogg har inte varit här inne innan!



kämpa på bara :)



styrke kramar till dig och din mamma från Emmah!

2011-03-21 @ 20:30:04
URL: http://emmahhfalt.blogg.se/
Postat av: Ida

Tur att han fungerar trots sin sjukdom, det är jobbigt med kissing spines... Hoppas han kommer klara sig ifrån att ha ont av det resten av livet..

2011-09-08 @ 11:30:18
URL: http://seemeeshine.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0