svar.

Erica om Det här går inte bra..:
Hej linnea. Jag har en fråga, jag har ett 7 årigt sto som är jätte tittigt å då menar jag mycket! Har du ett tips hur man kan göra för att underlätta detta lite?
Hej Erica! Det är svårt att svara på din fråga eftersom du inte skriver vad din häst är tittig på. Om det är vattenmattor, bilar eller andra hästar. Men jag gör så gott jag kan!
-
Vad det än är för något som hästen tittar på är det viktigt att utsätta hästen för det ofta. Gärna varje dag om det finns möjlighet. Om det är vattenmattor eller något annat sort hinder kan man i början hoppa det varje dag. En till två gånger, lågt och enkelt. Sedan är det bra att ha med de "läskiga hindren" som murar, vattenmattor och liknande varje gång man hoppar. Varje sig hästen är tittig eller inte. Ingenting ska kännas nytt för hästen på tävling. Sedan är det bra att sätta en mur eller liknande i daddocken och rida ett helt vanligt pass utan att hoppa den. Kanske rida nära den några gånger och göra volter runt den. Hästar är vanedjur och vänjer sig vid saker snabbt. Det ska kännas naturligt om du förstår vad jag menar.
-
Ett annat tips är att bygga in hindren i kombinationer om det är så att hästen inte går över de även om det är lågt. Bygg en två kombination och lägg i ett duschdraperi eller en vatten matta under hinder b. Om man hoppar en bana kan det vara bra att göra det hästen tittar på ganska mycket lägre än de andra hindren.
-
Om det är bilar hästen tittar på är det viktigt att inte ge sig ut i trafiken för att träna. Det blir en fara för både häst, ryttare och chafför. Börja då med att rida förbi bilar som står still. Många gånger och gärna många olika sorters fordon.
-
Så egentligen är mitt tips att göra det ofta och enkelt. Men försök aldrig tivinga hästen förbi eller över något. Det blir då en obehaglig upplevelse som sätter sig i hästen huvud. Försök istället ta dig närmare problemet successivt.
-
Hoppas att tipsen hjälper dig och om det är något annat du undrar eller om det var något helt annat du menade, säg bara till!


Bejona tyckte oxå vattnet var lite läskigt.
/Linnea Ohm

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0