Bett

Har fått många frågor om vilka bett jag använder & hur de fungerar.
Det är svårt att säga vilken bett en häst passar på.
Det är bara att prova sig fram & känns det rätt så får man gå på det.

Ta alltid hjälp av era tränare eller andra hästkunniga när det gäller bettbyte.
Ofta bytar man bett för att hästen är för stark eller inte trivs med bettet.

Jag red Gazpacho på 2-delat & 3-delat, både med fasta & lösa ringar i ungefär 1,5 år. Han var hela tiden springig & väldigt stark i hoppningen, men vi kämpade & kämpade. Det kom till den gränsen då ett skarpare bett var det enda alternativet för stunden. Då red jag honom på rakt bett en kort period & gick sedan över till 2-delat pelham. Nu hoppar jag honom på kimblewick/jaktkandar.

För att dra upp pessoa snacket lite snabbt. Jag har själv ridit på pessoa på Gaz då min dåvarande hopptränare sa till mig att göra det. Nu ångrar jag det faktiskt lite när man har läst på hur det påverkar hästen. Jag gillar inte pessoa, men fungerar hästen på det så är det ju super. Men jag skulle inte välja att rida hästen på pessoa som förstahandsval. Bara om det visade sig att hästen inte fungerade på alla andra 100-tals bett som finns...

Gazpacho:
Hopp, kimblewick/jaktkandar, funderar på att testa ett mjukt rakt gummipelham.
Dressyr, 3-delat med lösa ringar.
Rider även med rakt bett, hackamore eller fullcheek när jag rider ut.

Girlfriend:
Hopp, hackamore, tidigare på 3-delat eggbett.'
Dressyr, 3-delat eggbett m. platta, inte godkänt att tävla på ponny.
Rider även med 2-delat pelham eller GRIMMA när jag rider ut... haha!

Tänkte skriva ännu mer om bett inom kort, hade det varit något?


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0