Dagens ridpass - måndag


Dagens dressyrträning för Karin Hero gick kalas.
Andy Swärd gav lite tips & råd hur vi skulle tänka vid framridningen & var sedan med under träningen. Riktigt intressant & spännande som vanligt.

Vi tränade på att rida mer mentalt & få våra hästarna att lyssna på oss. Red & blundade samtidigt + massa mera. Det viktigaste & det som jag kommer ta med mig vidare är att alltid under framridningen ställa mig frågan: "Hur mår min häst idag? Pigg, trött, spänd eller kanske stel?" Ta vara på framskrittningen & verkligen känna av.

Nu till själva träningen.
Vi jobbade mycket i galoppen, arbetsgalopp & mellangalopp. Dock körde Gaz på i ökad galopp, söd häst. Jobbad en hel på samlad galopp också, men efter all busgalopp så ville inte Gaz chilla i samlad. Men vi fick till både en bra ökad, minskad & samlad galopp tillslut. Men nu måste jag jobba mycket med förhållningarna, igångsättningarna & upptagningarna. Han vill ofta springa iväg lite för mig & skiter helt enkelt i att lyssna på muppen han har på ryggen.

Nöjd med dagens ridpass, han spände sig lite men jag strunade i det & jobbade på. Tillslut släppte han & struntade också i alla solkatter som ville äta honom.

Imorgon tänkte jag longera honom, då blir han glad.
Många som undrade varför jag longerar han så ofta...
Försöker longera honom ca: 1 gång i veckan, detta för att stärka hans rygg.
Nu förra veckan körde mycket longering för att väga upp longeringen som vi missar när jag har honom hemma i 2 veckor. (påsklov).


Kommentarer
Postat av: Anonym

Tycker det är super att du linar!! Mkt bra för hästen. Har du någon typ av inspänning på eller? Stor cred till folk som vågar lina sina hästar lite oftare! Gör dem bara gått

2011-04-12 @ 06:48:19

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0