Foderstater

kan du inte berätta lite vad dina hästar står på för kraft samt grovfoder?
vilka sorter och hur många kilo av varje du ger till var häst?
samt hur många gånger om dagen/tider dem får?
Jag skriver hur det går till hemma, på bökeberg får Gaz inte samma grovfoder
& kraften får han 3 gr. om dagen istället för 2 gr.

Gazpacho.
Morgon: 4 kg hö, 1 kg havre & 1 kg betfor.
Lunch: 2 kg hö.
Eftermiddag: 2 kg hö, 1,5 kg havre, 1 kg betfor, 2 dl mineraler, 2 dl olja & kiselgur.
Kväll: 4 kg hö.

Girlfriend.
Morgon: 2 kg hö, 0,5 kg havre & 1 kg betfor.
Lunch: 2 kg hö.
Eftermiddag: 2kg hö, 0,5 kg havre, 1 kg betfor & 1 dl mineraler. 
Kväll: 2kg.

Blacky.
Morgon: 1 kg 
Lunch: 0,5 kg
Eftermiddag: 0,5 kg & 0,5 dl mineraler.
Kväll: 1 kg

+ morötter, äpplen & knäckebröd.

räknar du foderstater?
Yes, men jag tar inte hö analys & går efter det här hemma. Kollar istället på hur hästarna ser ut & håller hull. Vi har hö hemma & ger hellre lite extra grovfoder än att istället ha hösilage.

hur gör du när du får hem en ny häst när du ska börja ordna foder för den?
Jag kollar såklart med de som har hästen vad den går på & följer det till en början. Om det går så tar jag med mig cirka 10 kg hö/hösilage från förra stället & blandar ut i mitt eget hö till en början.

Jag tror inte helt på det här med musli, visst där får du allt som hästen "behöver". Men om vi säger att hästen är känslig mot något, då kan du inte plocka bort det? Får den havre, betfor & mineraler så klarar den sig bra. Är det en högprestrerande tävlingshäst så kan musli vara ett alternativ, javisst.



Kommentarer
Postat av: Anonym

Jösses 1 KG betfor hur vågr du ge så stora mängder mat på samma gång? :O

2011-04-08 @ 15:15:40
Postat av: Anonym

Vad lite mat de får... Kanske inte så bra att ändra foder när den burar ställe

2011-04-08 @ 16:25:48
Postat av: Anonym

Du säger ibland din häst är pigg varför då ge havre och betfor? Dock fick de inte mkt kraft över en hel dag. Hur får dina hästar mat på böcke

2011-04-08 @ 19:03:33

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0