Dagens ridpass - Fredag


Gazpacho - Skrittade fram på långa tyglar 10 minuter & började sedan jogga på ängen, han ville hela tiden falla in i galopp & studsa iväg. Busig & pigg häst, men glad var han! När jag värmt upp honom så kom A.G. & hjälpte mig trimma honom.

Lärde mig rida honom mycket mer med yttersidan. Vågade hålla tillbacka honom med enbart sitsen & hitta en bra takt. Vi travade vääääääääääldigt sakta, hittade en bra takt tillslut & försökte hålla den ett bra tag. Mycket bra styrkeövning. Jag gick passa min yttersida hela tiden, skulle släppa inner handen & raktställa mycket mer med ytter.

Gjorde sedan samma sak sedan i galopp, en mycket taktfast & samlad galopp. Jobbade med samma tänk här, ytter ytter ytter! När jag fick koll på honom i den mycket samlade galoppen så skulle jag göra en volt tillbacka & få han ordentligt på bakbenen. När jag gjorde rätt så gjorde han rätt. När jag tappade ytter så bröt han av till trav. Detta har jag slarvat med & "glömt" bort lite.

Så nu blir det hårdträning med min ytter & att få honom på bakbenen. När jag skulle vända honom på bakbenen var tanken att vi skulle liksom göra en halvpiruett & han skulle vara rakställd hela vägen igenom. Med mycket ytter gick det!

Ska även träna bort min dåliga ovana att dra ner hälarna när jag gör halt. Automatisk för jag ner mina hälar när jag gör halt & de måste ja träna bort... Annars blir det bara värre & jag ger fel signaler till mer oerfarna hästar. Ska istället använda mina vader mycket mer på ett annat sätt. Testade & det fungerade super!

Sista saken jag även ska förbättra är att jag har en liten olat & det är att jag omedvetet driver ständigt med mitt sätte. Det gäller att jag tar tag i det nu, annars blir det svårare. Så jag fick jobba mycket med mina vader. (träningsverk imorgon!) När jag höll om hästen med vaderna så fick jag en mycket mer sitta stillande sits i galoppen.

Så nu är det bara att träna på!
Det är en sån härlig känsla när man vet vad man ska träna på
& hur man ska göra det!


Här har ni en sommartjock Gazze sommaren 2010,
denna dagen som bilden togs hade jag haft honom i exakt 2 år!

Girlie & Blacky vilade.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0