Dagens ridpass - Torsdag.



Fabiola LK - Red ut i hagel/regn/snöstormen när den var som värst.

Det blev en runda på cirka 30 minuter, lite varierat arbete. Eftersom det var svårt att se & jobbigt för hästarna att arbete i blåsten & haglet så begärde jag inte för mycket idag. Skrittade fram & början därefter plocka lite, travade fram & jobbade för att få henne att komma tillbaka. Hon har så mycket energi & motor att hon bara vill fram, fram, fram! Långa kliv & en vägvinnande trav lägger vi även till på den kakan. (Oj, nu kom jag på att det finns kakor i köket, mums vilken frukost det kommer bli!) Fick tillslut tillbaka henne, då kände jag verkligen vilken kraft det blev i steget & hur jag kunde hantera henne.

Hon är mycket känslig för alla hjälper & hennes mun är väl bevarad, tack gode g*d. Ville absolut inte bromsa henne med handen när hon hade en sån enorm bjudning i traven, det blev att sätta sig långsammare & långsammare! Varvade med mycket skritt på lång tygel, någon paus behöver de när de är så hemskt väder...

Tog bara en galopp & på en kortare sträcka då det var små halt både på ängarna & på grusvägarna. Hon svarade snabbt på fattningen & kom in i en balanserad & bra galopp. Har haft lite problem med att komma åt henne i fattningarna då hon gärna bara kliver iväg med mig som en handske, haha!


Red henne på 3-delat äpple bett, bilden är för några dagar sen när vi hoppade.


Gazpacho - Red ut i hagel/regn/snö stormen.

Skrittade fram på lång tygel cirka 10 minuter & började sedan plocka lite. Joggade på en bra stund med låååång tygel så att han kunde söka sig neråt. Kan tilllägga att jag red med en hand hela framjoggningen i trav eftersom jag pratade i telefon med Linnea (min bloggkompanjon) under tiden. Han sökte sig riktigt bra neråt & fick fram en djup bra form. Han tog lagom stöd på bettet & jag gjorde ständigt halvhalter med endast min sits. Han lyssnade väldigt bra vid framridningen. 

Därefter plockade jag även upp honom i traven & fattade sedan galopp. Jobbade på att hitta en jämn rytm & bra takt. Ökade lite, minskade lite. Böjde lite, ställde lite & rakriktade sedan. Han ville gärna ta för mycket stöd på bettet & bli stark, men då var det bara att börja med halvhalterna igen. Varvade med kort trav & lite skrittpauser då & då. Hela ridpasset tog nog 30 minuter.

Lät honom sedan skrittas av cirka 10 minuter.
Ni kan tro så våta vi var efteråt! 



Ojoj, kanske borde tilllägga att jag råder er inte att prata i telefon när ni rider...

Kommentarer
Postat av: Cajsa

vad fick du i födelsedags present? svara gärna i ett inlägg

2011-03-18 @ 06:40:56
URL: http://cajsamanda.blogg.se/
Postat av: julia

Så söta hästar! :)

2011-03-19 @ 18:30:03
URL: http://hasteeen.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0