Gårdagens ridpass - Onsdag


Tänkte berätta om gårdagens ridpass nu, bättre sent än aldrig.

Zico - Hoppade skolhästen Zico på träningen för Fredrik Jönsson. (Skriver om Zico i ett inlägg senare ikväll). Det gick bra! Zico är rätt speciell & svår vid hoppning, men jag gillar honom stark. Med mycket jobb kommer han kunna bli hur fin som helst, men han måste lära sig att chilla. Haha! Förr så stannade han på exakt allt, bommar & allt. Men han har blivit bättre & bättre. Man får ta honom för vad han är.

Vi började hoppa travhoppa & sedan kom vi på ett räcke i galopp några gånger. Därefter blev det några linjer & så. Han stannade två gånger, första gången när vi kom på endast b-hindert i trav & andra gången på en grind. Men sen gick det bara framåt. FUL RULLE! Han är en fd. galoppör så han kan ju öka...

Jag gjorde det bästa av situationen & tog in han på mycket volter, försökte reglera honom & få honom mer "uppåt" än framåt. Det gick bättre & bättre, mycket nöjd med Zajko Zico!


Girlfriend - Red henne 45 min i paddocken på Bökeberg. Hon var gaaaalen, pigg & glad! Red även idag över en bom & jobbade med bytena. Hon är så härlig, gud vad glad jag är att ha henne. Har lärt mig så mycket på henne, hon är utan tvekan världens bästa läromästare.


Gazpacho - Red upp till ridhuset & hoppade några språng. Värmde upp & kände lite på gas & broms. Började hoppa fram på ett räcke hur en snabb sväng. Hoppa den från båda hållen & testade både på att backa han en hel del innan & att nästan skjuta ifrån honom lite. Måste få fram vilken galopp jag ska använda mot lägre räcken, han river annars väldigt lätt & liksom pallar inte lyfta benen. Jag kom fram till att det jag måste göra är att få fram en såpass bra & jämn rytm på galoppen inför räckena. Inte backa av honom för då studsar han mer & liksom strunar i benen.

Sen höjde jag räcket succesivt & jobbade på, han var jätte härligt att hoppa idag. Liksom taggad & sugen! Studsade inför hinderna & verkligen tog tag i dem. Lyssnade på mina hjälper & hoppa kanon. Hade önskat att lyssnade lite mer på mina ben när jag rakställer honom men det är bara att kämpa på.
Vi hoppade även en oxer på ca: 115 cm några gånger, han flöt gärna ut till vänster i luften men kanske inte så konstigt då räcket stog mycket nära oxern bakom. Men han hade luftiga & bra språng, jag kände hur han hoppade igenom ryggen. Jag tappade faktiskt stigbygeln EN gång! När jag väl tappar stigbygeln så betyder det att han hoppar BRA. Hahah, låter ju lite konstigt men så är de!



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0