trim - me likey

Jag ÄLSKAR att trimma.
Imorgon råkar det stå trim på schemat för V, mumsigt.

Orkar jag så drar jag fram till travbommar, just for fun.
Men helt ärligt, finns det något bättre än att vara i paddocken, med bra väder, grammanen på, humöret på topp & en pigg & alert pålle mellan benen. Tror inte det!

Mina trimpass varierar & jag utgår först från mitt schema där jag har ett syfte med dagens pass & lite planerade övningar. Men främst utgår jag också efter hur hästen är för dagen, vad den gjorde dagen innan & vad som ska ske kommande dag/dagar.

Vanligtvis värmer jag upp, i skritten flyttar jag lite för skänkeln & därefter travar jag fram i friskt tempo, i början vill jag ha lite rundare, djupare form & stegvis plockar jag upp hästen, detta beroende på vilken häst jag sitter på dock. När hästen känns mjuk & framåt, har en naturlig framåtbjudning & bra framåt tramp börjar jag variera tempot något mer, för att få hästen helt på hjälperna. Lägger ofta in mycket skritt-trav-skritt-trav, ja ni förstår. Om hästen känns något sprinig är det lägge för lite ryggning/halter för att konstatera för hästen att det är stopp man vill komma åt.

Därefter går jag vidare till galopp, något friskt tempo till en början, ibland lättridning till en början. Lite försiktiga ökningar/upptagningar, stora volter och mycket kontroll checkar. Därefter brukar jag gå ner till trav igen, rida lite bogen in, öppna, slutna & flyttningar. Nedsittning då oftast. För att sedan gå vidare till fattningar, få till bra stärkande fattningar, från skritt-galopp & trav-galopp.

Sen kan man säga att själva övningarna eller dagens träning börjar.
Ibland kör jag bara lösgörande & lydnad i 20-30 min & ibland kan det ta över en timme med alla övningar. Helt beroende på häst & syfte, det viktiga för mig är att gå ut ur ridbanan & ha lyckats.

Hästen & jag ska vara nöjda, avslutat vid ett bra tillfälle & fått ut något.

______________

Shiiet det blev ju en hel roman, några ord bara.. haha.
Imorgon tänkte jag dock göra lite mest lösgörande, få tillbaka henne på hjälperna, styrketräning men dock inte få henne trött i kroppen, hon ska vara fresh men igenomriden till morgondagens hoppträning.

Lägger ni ihop era trimpass på något speciellt sett eller ni bara kör?



/Jessie

Kommentarer
Postat av: ♠Marie-Anne Persson

Varför graman??

2011-11-15 @ 20:17:14

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0