110 rundan.

Här har vi filmen från gårdagens 110 runda.

Med tanke på omständigheterna så får jag vara nöjd.

Stilmässigt ger jag rundan 1/10 poäng, icke bra.
Rundan saknar rytm, balans eller någon som helst kontroll.

Men med tanke på att hon inte hoppade av ordentligt på framhoppningen, blev osäker i sig själv & vi fick inte till ett enda bra språng så bestämde jag mig snabbt när jag kom in på banan. Att sätta en bra galopp & undvika att rida in i botten på hinderna. Min fasa var att hon skulle vara osäker på banan & istället bara börja studsa på stället. Men icke, hon körde iväg i sitt eget race.

Jag ger mig själv en pisk för att jag kunde ha slappnat av & varit mer följsam.

Att få stopp på damen var inte det lättaste...

Första hindert la jag av henne stort med mening, annars hade vi verkligen hoppat från botten & fått samma känsla som på framhoppningen. Andra & tredje språnget var helt godkända, dock kände jag hennes istadighet & hon ville verkligen inte landa efter hinderna. Fyran, katastrof ridning, fick inte tillbaka henne för fem öre & istället för att hoppa från botten valde jag att lägga av henne stort. Fick någorlunda kontroll på femman, sexan & sjuan, här fick jag henne lite stadigare men fortfarande "botten" känslan. 8a & b, kom från botten på a-hindert & fick flakt språng på b-hindert. Hinder 9, 10 & 11 kom vi rätt bra på, fick upp galoppen till en stadig och lite mer kontrollerad. Sista språnget kom vi från botten, men underbara hästen klarade ut det ändå.

Vilken guldhäst jag har, hon fixar rubbet.

Jag funderade på att liksom stoppa upp henne en gång ordentligt för att sedan ha någorlunda kontroll & fortsätta men hellre att vi kommer igenom med självförtroende än att börja konstra på tävlingsbanan & få samma känsla som vi hade på framhoppningen.

Men det är bara att ta nya tag, malmö ridklubb 19/11 hoppar vi en 110 cm.
Där hade de bra underlag & bra bana förra året!
Tills dess ska vi testa lite bett, för att få någon broms på damen.
Ska testa 2-delat pessoa magic pelham nu i början av veckan.
Sen fortsätta trimma på ordentligt, MYCKET lydnad.

Men min häst är underbar, hon hjälper mig & jag hjälper (bromsar) henne.



Checka även in hur underbara funktionärena är som öppnar dörren precis när jag rider där, tur man har en relativt stabil häst.

/Jessie

Kommentarer
Postat av: Ingela

Det ser inte ut som att hon går så fort, men hon blir nog lite stark. Men det kan nog bli bra när ni hittat varandra ännu mer! =)

Jag tycker att Torn har bättre både framridning o bana jämfört med Malmö RK. När vi var där med Pika i våras var det katastrof geggigt på framridningen o framhoppningen var jätte ojämn. Ridhuset mörkt o underlaget släppte mer än i Torn. Men det är som sagt ett tag sen vi var där. =)

2011-11-07 @ 13:58:16
Postat av: M

Tips : testa gummipelham oxå (antingen baby-size eller vanligt6) med dubbla tyglar/eller bara en tygel. De flesta hästar trivs väldigt bra på det och dubbla tyglar gör att man kan reglera själv hur mkt häv man behöver. Fast det krävs ju givetvis mer "känsla" och kvickhet av sig själv som ryttare!



Trevlig häst! Riktig liten kämpe, stort grattis till det :)

2011-11-07 @ 17:44:15
Postat av: ida

Tyckte det var en bra runda, visst som du säger kanske den saknar lite rythm och samspel men du har ju inte haft henne länge alls :). Syns ju att kapasiteten finns där och när du väl hittat henne så kommer ni kunna gå långt!

2011-11-07 @ 20:21:35
URL: http://happykingstar.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0