Gårdagens hoppträning med Dutchen

Hade hoppträning igår med Dutchen för Fredde.

Det gick mycket bra, bättre än sist & ett steg framåt.
Hon lyssnade bättre idag, fortfarande inte klockrent men hade bättre koll på henne idag. Efter hinderna måste jag jobba med att få henne rak & i rätt galopp. Vill även få henne att lyssna snabbare på mina hjälper då hon gärna lägger sig ner i kurvorna.. haha! Hon blir fortfarande lite stark & spänd när hon inte vill lyssna, men fortfarande stora framsteg sen förra veckan.

Ett enkelt sätt för tillfället hade varit att betsla upp henne, men det tänker jag inte göra nu i början. Vill hellre få igenom henne på de 3-delade & jobba med det nu. Om det sen blir när vi hoppar bana & på tävling att jag behöver ett skarpare så får vi ta det då, jag gissar redan nu på att hon kommer bli ännu hetare & på tårna framöver!

Träningen började iallafall med att flytta hästen för skänkeln & sedan rida rakt över ett par bommar i trav. Detta gick bättre än sist, flyttningen gick bättre & bättre för varje gång & jobbet över bommarna går sakta men säkert framåt. Hon vill gärna slå upp huvudet lite & öka igenom & efteråt. Så det blir att jobba mycket med travbommar & cavalettis, lite högre cavalettis även för att hon ska få upp ryggen & arbete igenom sig.

Därefter gick vi vidare till att hoppa en studs på 3 mindre kryss/räcken, började att komma in i trav & därefter längde vi avståndet för att kunna genomföra övningen i galopp. Här fick jag jobba ordentligt för att rama in henne både innan & efter, speciellt efter då hon lätt fall in mot väggen & kom in i fel galopp. Övningen gick bättre & bättre & gav resultat.

Sen la vi på linjen & hoppade bom-(cirka 5,5 m)-oxer. Här gällde de att få med bakbenen & hålla galoppen uppe, samtidigt som man parerade in bommen. Hon hoppade riktigt bra här & var väldigt nöjd med henne! Oxern höjdes succestivt tills krysset låg på 130 & bommen bakom cirka 110-115? (Alltså det var en oxer med kryss på första stöden & ensam rak bom på andra stöden).

Sen hoppade vi lite andra linjer, bl.a. räcke, båge till oxern & kombination på 7.20 därefter 17 m till räcke. Det kändes bra & hon hoppade bra, väldigt försiktig är hon om benen & det gillas!

Ska fortsätta jobba med kontrollen speciellt, få henne att snabbare uppfatta mig & lyssna. Men det känns som att detta kommer bli riktigt bra!

Nästa vecka har jag inte bestämt om ja stannar på skolan & tränar för Fredde eller om jag åker upp till henriksdal & tränar för Ragnar. We'll see!



/Jessie

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0