Hoppträning för Ragnar Bengtsson 26/10-11

Alltså gårdagens hoppträning för er som tänker lite långsammare.

Värmde upp lite längre än vanligt, mycket flyttande för skänkeln i skritt & trav. Ställde/böjde och jobbade loss henne. Hon hade en stadig & mycket bättre form, märker för varje dag hur mycket starkare hon blir!

Därefter började vi hoppa fram på cavalettis på olika bågar, fram & tillbaka. Därefter gick vi över till att sitta & trimma över räcken på böjda och raka spår. Detta gick mycket bra, fick bra, avslappnade språng. Hon väntade på mig & jag fick jobba på att rida henne ordentligt mellan hinderna och inte "släppa henne".

Vi fortsatte på olika linjer, oxrar & räcken, målet var att ha koll på henne mellan hinderna och få henne att fortsätta vänta. Några språng tog hon saken i egna händer & jag var inte bestämd nog. Detta rättades snabbt & jag fick koll på henne, dock bestämde vi att det är läge att betsla upp snart. Vi ska fortsätta med de tre-delade ett tag till, men för att kvickare få koll på henne när hinderna blir större så behövs det något skarpare inom kort.

Vi jobbade med olika avstånd mellan hinderna och målet var att hålla en bra galopp och jämt antal galoppsprång. Detta gick mycket bra, något enstaka språng där jag åter släppte henne, hon vill så mycket & jag var osäker på hur mycket jag skulle hålla henne. Hon är så härligt het vid hoppning, men känner att jag har koll på henne nu & då kan jag säga att varje språng känns så underbart. 

Vi gick över till en bana på 13 hinder, att komma ihåg alla dessa var ju inte det lättaste kan jag lova.. Men efter ett tag gick det! Hinderna kom snabbt och varje avstånd var bestämt, vilken takt vi skulle ha, hur jag skulle svänga & var jag skulle tänka lite extra på några speciella detaljer. Hästen skötte sig perfekt & hjälpte mig när jag failade, underbara häst! Här fick jag fortsätta jobba med att sätta mig ner efter hinderna & jobba henne ordentligt i kurvorna, få upp henne på bakbenen och inte länga tyglarna. Få kontroll på henne mellan hinderna & få till bra bågar, ha blicken uppe & bibehålla galoppen. Red banan några gånger, avslutade med känslan på topp. Herregud vilken stjärna jag sitter på, detta är rätt känsla.

Vi gick igenom tränings- och tävlingsupplägg inför hösten/vintern & nästa år. Spännande värre kan jag lova er!

Saker att tänka på & träna vidare med;
*Mina händer, att ja inte länger tyglarna och/eller sänker handen. Dock fortsätta rida henne med en låg hand, men ej så låg så den "ligger".
*Att antingen sätta mig ner & jobba henne eller ställa mig upp och få runt henne. Inget mellanting som jag gärna faller in på.
*Fortsätta träna upp konditionen på henne, upphöjda travbommar & klättring.



/Jessie

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0