serre inlägg from jessiejump

Tänkte väl dela av mig från dagens hoppträning!

Första hoppträning med henne hemma, annars har jag hoppat henne 3 gånger tidigare, provridningen, en träning i Holland & så tävlingen.

Det gick bra, jag är nöjd!

Började med bommar & cavaletti, antagligen första gången hon går över det på väldigt länge. Eftersom hon inte är så stadig i formen än så fick jag kämpa med att få henne mellan hand och skänkel, behålla balansen & böja stegvis. Det gick bättre och bättre, men fick inte till det helt. När jag lyckades behålla stabiliteten och balansen utan att falla ur på sidorna så ville hon fortfarande iväg lite för mycket. Men vi jobbar på, bra att veta vad som behöver jobbas med och på!

Därefter gick vid över till att hoppa en linje med räcke-bom-räcke-bom-räcke, cirka 3 meter imellan varje räcke och bom. Höjdes succesivt och på denna linjen skötte hon sig exemplariskt. Riktigt fin var hon, mjuk & reglerbar. Fick jobba med att få henne rakt in och rakt ut, att få till rätt galopp efter linjen och få tillbaka henne till ett mildare tempo.

Nästa linje var kryss-3 m-räcke-5.20 m-räcke-6.20 m-oxer. Även här fick jag jobba med att få henne rakt in och stabilisera upp henne, men hon trampade om själv väldigt bra och hoppade med lätthet. En riktig studsboll kändes hon som!

Därefter hoppade vi räcke-oxer & oxer-räcke på böjt spår, 24 m. Målet var att få in 6 galoppsprång med min heta donna. Första försöket gav 5 normala, därefter fick vi till det. Men hon var väldigt stark och lyssnade inte helt på min sits eller övriga hjälper mellan dessa hinder till en början. Fick riktigt jobba igenom sidorna på henne & hitta någon möjlig broms. Kan nämna att hon bjöd som skjutton, taggade till, var het som attan & stark kan jag lova.

Därefter hoppade vi en kortare bana, följt av en längre bana med dessa linjer. Till en början var hon stark och dragig, fick inte tillbaka henne för fem öre! Haha, glad häst... Men efter lite korrigering och flera försök fick vi till det, fick henne igenom banan helt okej.

Till sist red jag om de flesta linjerna och fokuserade på att få tillbaka henne, behålla en så mild galopp som möjligt, ha balansen och kontrollen kvar. Dessa gånger gick det riktigt bra! Fick tillbaka henne med bra avstånd och bra språng. Mycket nöjd!

Så är mycket nöjd över dagens träning!

Vet nu mer vad vi ska jobba med & träna vidare på.

Framförallt;
*Styrkan & konditionen.
*Trim, få henne mer reglerbar, lyhörd & stabilare i jobbformen.



/Jessie

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0