svar.

amanda om sprungit i skogen:
hej:)
vet du nått tips på hurman kan göra om ens häst är så här?:)
springer över än
sparkar mig
biter mi g
drara iväg
skenar nästan närman går med den
och blir nästan lika stark som min fjording;)

kram,kram ;)

Av.
Jag kan hjälpa dig så gott det går!

Att din springer över dig kan bero på att den inte ser dig som sin ledare, den har antagligen ingen respekt & kanske testar dig. Då tycker jag att du ska ta på den det som behövs, ledträns exempelvis, ta med en långpisk & gå med den. Gör mycket halter, ryggningar osv. Den ska lyssna på dig & du ska jag göra tydliga korrigeringar. Ta gärna hjälp av någon hästkunnig i din omgivning så allt går rätt till.

Om hästen sparkar dig är det inte alls bra. Då får du ännu en gång visa vem som bestämmer & därefter bygga upp ett nytt förtroende. Att hästen sparkar dig behöver inte betyda att den inte gillar dig utan att den har lärt sig hur man kommer undan!

Biter hästen dig så måste du skilja på om den hugger dig eller nafsar efter exempelvis godis. Här gäller snabba tydliga korrigeringar & du måste visa den vad som är fel! Tilllåt ALDRIG hästen att bita dig.

Slutligen att den springer ifrån dig & sticker som du beskriver är bara att träna på, ledträns eller kedja över nosen brukar fungera. Flamsa inte runt utan var nogrann, ut & in. Hästen ska tillslut lyda dig.

Hoppas du fick något bra svar av vad jag skrev.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0