Tipa från coachen...

... med Linnea Ohm

Det är ett tips som egentligen riktar sig till er som rider och tävlar unghäst men är värt att fundera över oberoende vad ni för hästar ni tävlar.

Istället för att tävla på helgen, hoppa mitt i veckan och tävla helgen därpå kan det vara ett alternativ att hoppa över hoppträning (rolig ordvits som var helt oförberedd). Att tävla varje helg kan för vissa hästar vara nog träning. Som man brukar säga tävling är en träning där man upptäker de man måste träna mer på.

Jag själv som har trappat upp Bejonas tävlande i år betydlig gemfört med föra året, hopptränar bara var tredje vecka. Vi har planerat in tävlingar generelt varje helg i en månad framåt + att vi har tävlat tre helger irad bakåt i tiden. Det räcker för henne. Dessutom hoppar vi aldrig specielt högt, ofta runt 1 m och 1.10 m.
Hon är som sagt endast 5 år gammal som tävlar på låga höjder, 1.10 - 1.20, och har hela framtiden framför sig. Det gäller att ta det lugnt med våra små hästar.

Kommentarer
Postat av: Emelie

Jag har en lika gammal häst som du. Men vi har inte börjat tävla än och vi behöver absolut mer träning, vilket jag ser fram imot! Jag köpte henne som fyra åring men vi hade det lite hobbigt i början därför har vi inte kommit så långt en. Men jag undrar ifall du kan lägga ut typ träningar som du gjorde, både svåra och enkla. Hur mycket en 5 åring ska kunna osv. Skulle vara jättesnällt och jätteroligt att läsa! Tack i förhand. :)

2011-07-17 @ 10:09:10
URL: http://hastochponnyryttarna.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0