Höjdhoppning! (gästblogg)

Eftersom både Jessica och Linnea verkar ha ganska fullt upp just nu, så tar jag mig friheten att gästblogga lite. (Har faktiskt inte ens frågat om lov...)

Det är jag, Julia, som gjorde headern här på bloggen för någon dag sedan. Tänkte faktiskt skriva lite kring något jag tycker är väldigt spännande och häftigt. Nämligen höjdhoppning. När man sitter om kvällarna och inte har något att göra är det roligt att googla lite och se vad man kan hitta!.

 

Höjdhoppsrekordet med  häst och ryttare är satt 1949 och inte slaget sen dess.

Det var Kapten Alberton Larraguibel Morales med hästen Huaso som lyckades med detta.

Tillsammans hoppade dom 2,47 meter!

Huaso var ett fullblod född i Chile som blivit pensionerad från racing under 1944. Efter det tränades han utav den chilensiska kavalleriskolan. Där dom lärde Huaso hoppning och dressyr. Han utbildades av kavalleriofficer Major Ragael Montti. Montti hade som uppgift att utbilda hästarna för att kunna slå det dåvarande rekordet. Vilket han också lyckades med.

Efter Huaso hoppat rekordhöjden, blev han aldrig riden igen.



Men tydligen så är inte det rekordet, det högsta!

Det inofficiella rekordet ligger på 2.52 meter och hoppades av Fred Wettach Jr. med hans häst King´s Own. De hoppade inför 25 personer och både fotades och filmades. Men eftersom det inte utfördes framför allmänheten räknades inte rekordet officiellt.


 

Lite spännande är det allt! (tycker iallafall jag)

Höjdhoppning är alltid roligt att både titta på, och delta i själv. Vet dock att det finns många som är emot denna typ av tävlingsform då den sliter på hästarna väldigt mycket.

Min åsikt är däremot att höjdhoppning är en rolig kick man absolut kan testa på som en kul grej då och då. Ingen häst mår bra utav att hoppa så högt ofta. Men helt ärligt så tror jag att även hästarna (inte alla) kan tycka att det är rätt roligt att få ta i lite extra.

Helt ärligt så har jag inte deltagit i speciellt många höjdhoppningar. Bara någon plojgrej nere på klubben, men skulle inte ha något emot att testa på det fler gånger!

 

Gilla ni denna typen av inlägg?

(Jessica och Linnea, hoppas det var okej att jag smet in med ett inlägg! ^^)


/Julia Tenland



Kommentarer
Postat av: jessie

ja :)

2011-07-03 @ 22:47:15

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0