Nyttig hoppträning.

Tittar på sex and the city så texten kanske blir lite luddig,
men ska göra mitt bästa! Haha.

Hela förmiddagen har vi pluggat TR i skolan, tävlingsreglementet.
Sen blev det lunchstalltjänst & hoppträning.
Hade Gazpacho på träning för Fredrik.

Idag hoppade vi en serie på 3 språng, 6 meter imellan, räcke-räcke-oxer.
Vi hoppade även ett litet räcke med galoppbom, ett vanligt räcke & två oxrar.
Lite olika linjer & banor.

Till en början kändes han som normalt, han var som vanligt. Hoppa relativt bra men ville gärna sticka lite efter hinderna. Speciellt vid bommarna & de lägre hinderna. Hoppade lite mera men han var lite ofokuserad & tog inte mina hjälper som vanligt, han lekte lite plockepin & bommarna åkte.

Jag sköt iväg honom vid något språng & fick liksom kasta mig över honom med eftergiften. Nä, det kändes riktigt dåligt. Visst han hoppade allt men nåt kändes inte bra. Vi justerade tränset, spände in nosgrimman & snokremmen en del. Jag skulle kunna ta i honom ännu mindre & han skulle ta tag i bettet bättre. (Hoppade honom på kimblewick/jaktkandar som vanligt för er som inte hänger med).

Han tjafsade lite till, sprang lite & fick bitvis till bättre språng men spände sig en del. Lät honom pusta en stund & vi kom fram till hur jag skulle rida honom nästa runda. Ingen eftergift, inte dra honom över hinderna men behålla samma position med händerna & bara mjukna. Jag måste säga att jag var smått skeptisk till träns justeringen & icke eftergiften men det skadar inte att ge det en chans...

Sista rundan var RIKTIGT GRYM. Min gud. Vi hoppade en kortare bana på cirka 110-115 skulle jag kunna tro? MUMS vad härligt det kändes. Han lyssnade, han väntade på mig & han stack inte. Han körde inte upp huvudet i luftet & försökte slippa jobba. Han var alltså DUKTIG! Jag red an alla sprången bra, vi kom bra in på varje hinder, distanserna satt riktigt bra & han hoppade upp sig ordentligt & bra. Jag satt kvar & väntade + att han väntade på mig, det är såhär det ska kännas & vara! 

Jag är så himla nöjd!

När halva träningen hade gått tänkte jag "detta kommer nog aldrig gå". Han kändes inte helt bra & jag var påväg att ge upp. Men jag fick den hjälpen vi behövde för stunden, de speciella tipsen & det gav verkligen resultat. Jag kunde avsluta träningen med en riktigt bra känsla.

Jag får FAKTISKT lite gåshud på armarna när jag tänker på sprången vi gjorde idag på slutet... Riktigt bra bra bra! Jag vet faktiskt vem jag har att tacka väldigt mycket. Tack vare B som jag rider nu & självklart hennes ägare som hjälpt mig enormt så har jag fått en helt ny ridning. Men jag vill bara lära mig mer, mer & mer!

/Jessie

Kommentarer
Postat av: lina

gud vad roligt! Så himla kul när det går bra, särskilt efter en sån början... Visst är det häftigt att man kan lära sig så mycket av en häst? Läromästare är guld värt!!

2011-05-26 @ 13:53:02
Postat av: M

Har du testat ett gummipelham, babysize eller vanligt med dubbla tyglar? Antagligen har du hittat ett bett som passar, men det var bara ett litet tips :)

2011-05-26 @ 14:27:43

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0